آثار جاودانه‌ی موسیقی کلاسیک (8)


آمرزش‌خوانی آلمانی، موومان چهارم… اثر یوهانس برامسbrahms(2


”آمرزش‌خوانی آلمانی“ (سوگ‌نامه‌ی آلمانی – Ein deutsches Requiem) اُپوس ۴۵، طولانی‌ترین ساختهٔ یوهانس برامس (۱۸۹۷–۱۸۳۳) است که میان سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۸ میلادی برای گروه کر، ارکستر، و دو تک‌خوان سوپرانو و باریتون تصنیف کرده است. این اثر از هفت موومان تشکیل شده و امروزه مرگ مادر برامس و دوست او، روبرت شومان دو انگیزهٔ تصنیف آن دانسته می‌شود. یوهانِس برامس (Johannes Brahms) موسیقی‌دان شهیر آلمانی دوران رمانتیک است. برامس از آهنگ‌سازانی است که به موسیقی فولکلوریک آلمانی علاقه شدیدی داشت و در نتیجه، بیشتر نغمه‌های سازی و آوازی او رنگ و بوی آهنگ‌های محلی را دارند. از آثار وی می‌توان به کنسرتو پیانوها، سونات‌ها و والس‌های با ارزشی اشاره کرد.

آمرزش‌خوانی آلمانی (6 مگابیت) – پیوند کمکی


√ ترانه‌های غمگنانه… اثر هنریک گورِتسکیgórecki(1)


”سمفونی شماره 3، اُپوس 36“ که با نام ”سمفونی آوازهای غمگنانه“ نیز شناخته می‌شود، اثر هنرمند لهستانی ”هنریک گورِتسکی (Henryk Górecki) است که در سه موومان، به سال 1976 سروده شده است. سه قطعۀ آوازی سوپرانو برای این سمفونی نوشته شده: نخست سوگواری مریم، دوم شعری بر دیوار یک سلول گشتاپو در جنگ جهانی دوم و سرانجام یک آواز محلی سیسیلیایی. هنریک گورتسکی (2010 – 1933) آهنگ‌ساز معاصر موسیقی کلاسیک بود که از جمله پرلودهایش برای پیانو، مشهور است.

ترانه‌های غمگنانه (8 مگابایت) – پیوند کمکی


√ براندنبورگ، شمارۀ پنج… اثر یوهان سباستین باخJohann Sebastian Bach_resize


”کنسرتوی شماره پنج در ر ماژور“، از کنسرتوهای براندنبورگ، در سه پرده و برای سازهای هاپسیکورد، ویولن و فلوت نوشته شده است. کنسرتوهای براندنبورگ، مجموعه‌ای از ۶ اثر هستند که به سال ۱۷۲۱ به دست باخ تنظیم شد. این آثار به عنوان بهترین آثار ارکسترال دوره‌ی باروک شناخته می‌شوند. یوهان سباستین باخ (1750-1685) موسیقی‌دان آلمانی بود که آثارش برای گروه کُر، ارکستر و تک‌ساز‌ها، نزدیک به تمام انواع متفاوت موسیقی دوران باروک را در بر می‌‌گیرد و موسیقی آن دوران را به بلوغ رسانده‌ است.

براندنبورگ، شمارۀ پنج (6 مگابایت) – پیوند کمکی


کنسرتو برای اُبوآ… اثر تومازو آلبینونیAlbinoni(2)


”کنسرتو برای اُبوآ، اُپوس نهم شمارۀ دو“، یکی از کنسرتوهای آهنگ‌ساز ایتالیایی آلبینونی است که به سال 1722 منتشر شد. قطعۀ آداجیو در رِ مینور از این کنسرتو، از مشهورترین آثار وی است. تومازو آلبینونی (1751-1671) آهنگ‌سازِ شهیر ایتالیاییِ سبک باروک قرن نوزدهم است.

کنسرتو برای اُبوآ (6 مگابایت) – پیوند کمکی

بیان دیدگاه